måndag 13 mars 2023

Snippadomen

    S-ordföranden i Göteborg står fast vid ambitionen att hans kontakt med nämndemännen i den så kallade Snippadomen var att stötta dem, inte få dem att avgå. 

   – Jag har framfört att jag är djupt ledsen om situationen har uppfattats så som det beskrivits från Nämndemännens riksförbund. Jag ber om ursäkt i så fall, och har framfört det, säger Mattias Jonsson. 

    

Den här typen av ursäkt har jag sett många gånger tidigare. En politiker säger inte att han haft fel eller betett sig fel. Han säger istället att det är tråkigt att det uppfattats så.
   Antagligen har de som svarar på detta sätt gått samma kurs i att hantera journalisters närgångna frågor. De ska inte förneka det uppenbara, men ej heller naket erkänna att de gjort fel. Istället ska de alltså säga: jag ber om ursäkt om det uppfattats så. I detta fall ber Mattias Jonsson med andra ord om ursäkt å Nämndemännens riksförbunds vägnar för att de uppfattat situationen fel. 

   Om Mattias Jonsson haft rent samvete skulle han ha svarat: detta är helt fel, jag uppmanade dem inte att avgå. Tvärtom, så stöttade jag dem för att de skulle kunna vara kvar, men de valde ändå att avgå. Men det sa han aldrig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar