onsdag 25 januari 2023

Bonnesen frias

      Bloggen har legat tyst ett tag. Jag har helt enkelt inte haft tid att skriva i den. Men nu måste jag försöka trots att jag inte har tid, för det finns så mycket att kommentera av det som sker i samhället. Så jag gör ett försök. Här kommer det. 

Är Bonnesen verkligen oskyldig

     Jag sa till min hustru för ett par dagar sedan att Bonnesen skulle frias, inte för att jag trodde att hon var oskyldig, utan för att höjdarna i samhället ofta går fria. Det gäller särskilt inom finansvärlden. 
     Jag kan inte bedöma det lagtekniska i frågan, alltså huruvida domen var fel och inte följde lagen. Men något är fel när det bara är småskojarna som döms i den mån man kan få tag i dem. Antingen är det något i lagen som är fel eller så är det något strukturellt i samhället eller så håller höjdarna varandra om ryggen.
     Det är detta som gynnar konspirationsteoretikerna. Det stämmer med deras föreställningar om att det är en elit som styr samhället, och självfallet går därför höjdarna fria, de som styr bakom våra ryggar. 
     Det må vara orättvist mot Bonnesen, men detta inlägg handlar inte om hennes person, utan om samhället och rättssystemet. 
     Det tycks således som om penningtvätt är tillåten, om man sköter den snyggt.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar