lördag 27 augusti 2022

Jimmie Åkesson och jag tycker olika

Jag har inte tid att skriva på denna blogg för närvarande, men det kliar i fingrarna när jag läser tidningar och ser på teve. Men nu kan jag inte låta bli, och det gäller Jimmie Åkesson.

Jimmie Åkesson är skicklig. Det märktes i utfrågningen på SVT. Han lyckades på ett märkligt sätt smyga undan de egentliga frågorna som ställdes, och få det han sa att nästan låta bra. Men för den som satt sig in i frågorna och som verkligen lyssnade på vad han egentligen sa, var det annorlunda. De som befinner sig långt ut till höger, ända ut till AFS och NMR tyckte nog att han gjorde bra ifrån sig. 

Det var en sak jag tyckte var särskilt uppseendeväckande, och det var den kvinna som visades på bild i en Sverigedräkt med huvudduk, alltså en som täckte håret. En av hans partikolleger hade sagt att det var en våldtäkt på Sverige. Åkesson skulle inte ha uttryckt sig så sa han, men han brydde sig inte om hur man uttrycker sig. Det handlade om själva saken, sa han, och han menade att en muslimskt kvinna inte ska bära huvudduk när hon samtidigt har Sverigedräkten på sig. 

Jag har tidigare på denna blogg skrivit om flickor som spelar fotboll med huvudduk. En stod i mål, en annan spelade ute på plan. Jag skrev om kvinnor i kassorna i köpcentret som bar huvudduk. Jag tyckte det var utmärkt. Det visade att kvinnorna (i alla fall troligtvis) var muslimer och samtidigt deltog i vårt sekulära och demokratiska samhälle som vilken annan svensk flicka som helst. 

Detsamma gäller för den kvinna som bar Sverigedräkten med huvudduk (under den duk man ska ha då). Det är visserligen sant att det finns risk för att en del muslimska kvinnor tvingas bära huvudduk av sin släkt. Men en del gör det i högsta grad frivilligt. Och om de deltar i arbete och i olika "svenska" aktiviteter är det väl ett gott tecken som något på att de inte är förtryckta. Det vore värre om vi aldrig såg en muslimsk kvinna, sitta i en kassa, spela fotboll eller bära någon form av svensk folkdräkt. Det vore ett tecken  på det ultimata förtrycket och på en uttalad segregation. Naturligtvis ska man beakta att en klädsel som uttrycker en religiös tillhörighet inte gör våld på en viss klädsel, t ex en uniform eller en folkdräkt. Men det var det inte fråga om här, vad jag förstår. 

Att utesluta muslimska kvinnor med huvudduk från att delta som vilken etnisk svensk som helt (ateist eller kristen) i vår idrott, vårt arbetsliv och i vår kultur, det är en farlig väg att gå. Etniska svenska kvinnor kan ha hatt på sig i olika sammanhang. Vad är skillnaden?

Åkesson skyller de andra partierna för att inte ha integrerat våra flyktingar och syftar antagligen på dem som kommer från mellanöstern eller från vissa andra länder där det finns muslimer. Det ger jag honom rätt i. Partierna har varit urusla på att integrera flyktingarna. Men att då stänga ute en muslimsk kvinna med folkdräkt från att integreras. Det är obegripligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar