tisdag 6 april 2021

Jag fick stor blödningsrisk med AstraZenecas vaccin

     I Stockholmsregionen är informationen förvirrande

     För en månad sedan ringde jag till min vårdcentral för att efterhöra om jag kunde boka mig för vaccinering mot Covid 19. Det gick inte. Först när de fått in vaccin i tillräcklig mängd kunde man boka sig. Jag ringde igen torsdagen den 25 mars och fick beskedet att jag kunde boka mig från och med den 29 mars för min åldersgrupp 75-79 år. 

     Jag gick också in på 1177 och där stod att läsa att jag absolut inte skulle ringa min vårdcentral. Istället skulle jag vänta på ett brev från vårdcentralen. Motsatta besked alltså. Söndagen den 28 mars ringde grannarna på dörren och berättade att jag kunde boka mig redan nu hos 1177. De tillhör samma ålderskategori som jag. Det fanns massor med tider redan på måndag, sa de. De hjälpte mig att navigera rätt via telefon, för det var inte lätt. Man skulle bland annat inte välja "boka tid för Covid 19-vaccination" för då kom man till dem som var 80 år och äldre. Jag skulle istället trycka på något helt ovidkommande för att komma till vaccinationer för min åldersgrupp. Hela Stockholmsregionens alla vårdcentraler kom upp med lediga tider, och de var hur många som helst. Jag valde min egen vårdcentral och tog en tid som passade mig. Grannarna som ligger kvar hos sin vårdcentral i Kyrkbyn, en kommundel några kilometer bort, valde min central för att den låg närmat. Vi stötte samman i väntrummet. Där fanns ingen annan som väntade på att få vaccinera sig, trots överflödet av lediga tider. Grannarna hade själva fått sin information av någon som var insatt i 1177:s system.


Riskerna hos AstraZeneca

     Så var frågan om vilket vaccin vi skulle få. Det finns ju mer eller mindre tydliga bevis för att AstraZeneca kunde ge allvarliga blodproppar eller störtblödningar.  Men risken var så liten som runt en på miljonen. Det var alltså farligare att sätta sig i bilen eller större chans att vinna storkovan på tips, än att drabbas av en allvarlig biverkning. Som statistiker och analytiker som jag tror att jag rättvist kan kalla mig viftade jag bort riskerna. Ändå gnagde oron hos mig, och jag hoppades att jag inte skulle få AstraZenecas vaccin. Naturligtvis blev det AstraZenecas vaccin, både för mig och hustrun som vaccinerade sig samma dag, men på en annan vårdcentral.

     Nu hör det till saken att jag tar Waran, ett blodförtunnande medel mot blodproppar. Kanske ökar det risken för blödningar om jag tar AstraZenecas vaccin, tänkte jag. Å andra sidan borde man väl i så fall ha varnat personer som tar Waran för risken att förblöda, så noga som man analyserat AstraZenecas biverkningar. Alltså viftade jag bort även detta. 

     Känslan av denna risk störde mig emellertid, och jag tänkte att jag skulle kolla det s k PK-värdet, för detta kan jag göra själv med en särskild apparat. PK-värdet anger blodets förtunning. Det dröjde emellertid 4 dagar efter att jag fått sprutan tills jag tog testet - och hör och häpna - PK-värdet var 3,8. Det ska ligga mellan 2 och 3. En vecka tidigare låg jag på 2,8 och när jag kommer nära 3, minskar jag veckodosen med en halv tablett. Så hade jag gjort nu också. Något misstag i intaget hade jag inte gjort. Värdet var skrämmande. Jag slutade ta Waran och fick som tur var ner värdet på två dagar till 2,5. Tänk om jag inte hade kunnat kolla värdet själv, utan hade måst åka in till min vårdcentral för att kolla det. Det hade jag inte gjort, eftersom risken för blödning enligt statistiken var så liten. Då hade värdet blivit än högre och vad hade då hänt? 

     Nu har jag bestämt mig för att rapportera mitt fall till vårdcentralen, men det är svårt att komma fram.  En varning till er som tar blodförtunnande medicin och får AstraZeneca kan vara på sin plats. Kolla PK-värdet efteråt. 

     När jag ska ta nästa spruta den 1 juni, blir det en kamp mellan å ena sidan min vetenskapliga och statistiska läggning och den mer känslosamma och oförnuftiga sidan hos mig å den andra. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar