När jag läste Ashkan Fardosts artikel i SvD från den 20 juni undrade jag om han var ironisk. Men det är han inte. Han meddelar själv för säkerhets skull att han inte är ironisk.
Det är klart att det finns tjänstemän som kan uttrycka sig förnedrande i samband med ett flyktingmottagande. Det kan handla om tonfallet. Det kan handla om själva behandlingen. Men att informera om vad som är gratis och vad som flyktingarna måste betala för, är det rasism? Att ge dem gratis möjligheter att lära sig svenska, är det rasism? Att det är många invandrare på universiteten, som får möjlighet att studera gratis där, är det rasism? Att bli "skickad" till barnomsorgen, är det rasism? Att bli kallad till tre-årskontroll som svenska barn blir, är det rasism? Det är vad han säger.
Visst, att berätta om att det bekostas av skattepengar kan vara ett slags förtryck eller i alla fall nedlåtande, allt handlar om hur det uttrycks och i vilket sammanhang det sägs. Men det är inte sättet det uttrycks på som är rasismen enligt Fardost. Det är företeelserna som sådana som är rasismen. Fardost talar om regimen, makten som står för förtrycket och indoktrineringen.
Sverige är det land som nu snabbast i världen avreglerar den välfärd vi byggt upp, som globaliserar och privatiserar snabbast i världen, men vi är inte färdiga än. Det återstår mycket för vår liberala regim att avreglera och privatisera bort från stat och kommun.
Ännu finns det emellertid mycket kvar av den gamla välfärden, och det är denna han slår ner på, något annat kan jag inte förstå.
Jag kan inte hjälpa det, men jag förstår inte detta förhållningssätt. De rasbiologiskt skolade "pursvenskarna" på flyktingförläggningen låtsades inte dölja sitt rasistiska hat, skriver han. Det tycks mig som att han ser rasism i allt som sägs och görs i detta land, som om Sverige vore en naziststat. Det är synd att han inte talar om hur mottagandet skulle ha gått till. Skulle hans familj ha blivit avlämnade i en by, en stad eller i skogen med ett lycka till och fått klara sig själva? Eller skulle flyktingar ställas utanför den allmänna välfärden, det som ännu finns kav av den? Jag trodde att problemet varit att vi inte ägnade oss åt integrationen i tillräcklig utsträckning.
Jag försöker förstå honom, och tänker vad har vi gjort för fel? Ändå utmynnar allt i ett enda frågetecken för mig, och jag får den där känslan att jag som vit europé ska be om ursäkt för min rasism som finns inbygd i mig just på grund av att jag är en vit europé och för vad mina vita förfäder i Europa och USA har gjort innan jag föddes. Jag borde gå ner på knä med knuten näve och be om förlåtelse, så som den svenska poliskvinnan gjorde vid Black lives matter-demonstrationen. Jag borde säga förlåt att vi trängde oss på och försökte hjälpa din familj med utbildning och annat. Vi har betett oss så som de vita européerna i sin kolonisation gjorde när de i förment välvilja tvingade på hedningarna kristendomen.
Jag får också en känsla av det han säger, ja även av en del andra flyktingar, att varje flykting som flytt från förtryck vill att just deras kultur ska föras in i Sverige, alltså bortsett från själva förtrycket denne utsattes för i sin hemmakultur, men vars kultur likväl skapat förtrycket.
Samtidigt förstår jag inte vad för kultur han vill att Sverige ska bestå av. Jag förstår heller inte hur vi ska bete oss för att vara honom till lags. Han säger att vi är rasbiologiskt skolade i Sverige. Men inte är vi mer rasistiska än vad man är i andra länder eller vad som är fallet hos olika minoriteter. Det jag känner när jag läser hans text är hans hat gentemot mig som vit svensk, och det får mig att ta avstånd från honom, och tyvärr också från andra flyktingar, alltså det han gör är att han stärker mina fördomar mot flyktingar och invandrare. Han får mig att dra mig undan och bara umgås med vita svenskar, mina gelikar som inte hatar mig för att jag är en vit europé.
Han berättar att hans föräldrar ville fly från allt de erbjöds, men de vågade inte. De teg istället, rädda för att bli fängslade. Föräldrarna meddelar att det Aslan skriver är korrekt.
Tydligen är det så att allt vi kämpat för i detta land med gratis utbildning, även för nyanlända i skolor och på universitet, för kvinnlig frigörelse med hjälp av dagis och pappaledighet, allt är förtryck. Eller också är felet att vi låter nyanlända få ta del av denna välfärd. De borde lämnas ifred.
Jag rekommenderar alla att läsa artikel, om ni kan få tag i den. Kanske kan någon i så fall förklara hans tankar för mig. Ashkan Fardost är debattör och föreläsare.
Kategorier
- Anständighet (27)
- Anständighet - oanständighet (7)
- Brott och bedrägerier (7)
- Företag och produkter (12)
- Försvar av vår demokrati (3)
- Klass och segregation (51)
- Miljö och klimat (46)
- Moral och värdighet (70)
- myter och andra tokerier (36)
- Människans natur (21)
- Oanständigt (1)
- Privatisering eller offentligt (6)
- Religiöst förtryck (20)
- Samhälle (61)
- Statligt förmynderi eller liberalt kaos (41)
- Vetenskap o Filosofi (26)
- Överaktivitet i vårt samhälle (3)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar