Det är fruktansvärt. Mitt i klimatkrisen jobbar de superrika och deras företag för att mer olja ska kunna pumpas upp ur jordens innandöme till allt billigare pris. Men egentligen är det helt naturligt. Företagens uppgift är endimensionellt: att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det företag som släpar efter blir en förlorare i den stenhårda, globala konkurrensen. Det är marknadsliberalismens första lag. I och för sig har Kina en liknande lag, för deras ekonomi har som vi vet också blivit marknadsliberal (om än med statens stöd). Kommer inte pengar in i konkurrensen finns det risk för att det kinesiska folket gör uppror och att partiet med Xi Jinping förlorar makten och vad händer då med honom. Alltså finns bara en väg framåt, precis som för de superrika företagen, att köra på.
Ungdomar med Greta i spetsen protesterar över hela världen och säger att politikerna måste se krisen som den är, en kris för mänskligheten, ja även för djur och växter, för hela ekosystem. Men politikerna sviker, de struntar i vår nära framtid, endast det korta perspektivet gäller.
Volvos XC90
Ett tydligt exempel på svek är regeringens hantering av Volvos nya SUV, XC90. Det är en elhybrid och väger 2,5 ton. Den kan gå några enstaka mil på el, i praktiken 2,5 mil. Den är bygg för längre körningar med bensin och drar då över litern per mil, och det är mer än vad Volvo Amason drog på 60/70-talet. Amasonen släppte då ut mindre koldioxid än den vita XC90:an, som år 2020 får 10.700 kronor i klimatbonus vid inköp och slipper (förutom 360 kronor om året) vägskatt. Officiellt släpper XC90 nu efter årsskiftet med de nya reglerna ut 69 gram koldioxid per kilometer.Regeringen hade tidigare en skamgräns – maxgräns – för laddhybriderna. De fick max släppa ut 60 gram koldioxid per kilometer. Vid mer utsläpp än så (i avgastestets körcykel) fick man ingen inköpsbonus. Volvos flaggskepp skulle plötsligt tappa statusen som miljöbil.
Så – då kanske den röd-gröna regeringen satte press på Volvo att få ner utsläppen? Nej, vid årsskiftet höjde regeringen nivån från 60 till 70 gram. De sänkte klimatkraven i en industri som 2018 ökade sina koldioxidutsläpp.
Statssekreteraren Mattias Landgren (S): - - - Så här - - - – Vi tar alltid hänsyn till de intressen som finns och de underlag vi får in. Det vore konstigt om en regering inte gjorde det. Då vore regeringen tondöv. Vi vill samarbeta!
Volvo har ingen renodlad elbil (den ska börja produceras under senhösten). Samtidigt ökade Volvos koldioxidutsläpp för hela bilflottan 2018 med hela 8 gram i genomsnitt – mest i Europa – upp till 132 gram per kilometer enligt ICCT. Volvos bilar väger också mest. Det är ett långt större problem än vad Volvo Cars vill erkänna. Nu riskerar nämligen bilbolaget på Hisingen EU-böter på 4 miljarder kronor nästa år, enligt konsultfirman PA Consulting.
Men EU har fixat ett kryphål: Biltillverkarna får dubbelräkna både renodlade elbilar och laddhybrider i sin statistik. Volvo toksatsar nu på laddhybrider, som ska stå för 20 procent av försäljningen i år.
Ovanstående fakta har jag hämtat ur SvD i en uppdaterad version från de 9 februari 2020.
Politikerna - enda hoppet sviker
Jag har slutat tro på att vi klarar klimatkrisen. Den teknik som sägs kunna rädda oss, att suga upp koldioxid ur atmosfären finns inte färdigutvecklad, och frågan om det kommer att funka är ytterst oklar. Konkurrensen mellan länder som Kina, USA och Ryssland kommer inte att bromsa användningen av fossila bränslen. De blir förlorare i det korta perspektivet, och att inte bli det är viktigare än att vår civilisation, våra djur-och växtarter, som våra pollinerar (alltså bin och humlor) går under. Företagen resonerar likadant. Och politikerna sviker oss. Inte undra på att politikerföraktet bara ökar.Det krävs en politiker som har modet att stå upp och säga sanningen och vad som krävs av oss alla. Inte är det Ulf Kristersson eller Jimmie Åkesson precis, inte någon annan heller. Möjligtvis Miljöpartiet men de håller på med annat som friår och en naiv flyktingmottagning utan att avsätta pengar för den.
Jag planerar att försöka rädda vår civilisation själv genom att sätta upp solceller och köpa en elbil, inte en hybrid, och den måste ha fyrhjulsdrift annars kommer jag inte upp för den branta baken hemma under vintern. Jag sparar så gott det går. Än finns ingen sådan bil till ett rimligt pris och rimlig räckvidd, men till år 2021 kanske. Jag frågade grannarna om en gemensam upphandling av solceller, men intresset var svalt. Men tänk om elen slås ut sa jag, då har vi inte ens el till de minsta behov. Asch, det där tror jag inte på. I så fall köper jag ett elaggregat som går på diesel fick jag till svar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar