Problem finns i förorten, som är kopplade till islam
"- - -Eftersom ingen anständig människa vill förknippas med främlingsfientliga och islamofoba sverigedemokrater uppstår ett intrikat problem. Då blockeras den politiska frågan om religions- och moraliska trakasserier i muslimskt dominerade områden, där en självutnämnd religionspolis härjar sedan flera år tillbaka.Vittnesmålen är många och övertygande. Man kan inte längre, som Vänsterpartiet, förneka själva faktum.
De två vänsterkvinnorna Zeliha Dagli och Amineh Kakabaveh som trädde fram för att öppet berätta om islamisternas kvinnoförtryck hutades åt av sina partikamrater att ”inte sprida rykten”, vilket var ännu ett uttryck för rädslan att hamna i samma båt som sverigedemokrater.- - -"
Ovanstående har inte jag skrivit. Det har Jan Guillou gjort. Han fortsätter i samma artikel i Aftonbladet från 9 augusti i år.
Erkännande och åtgärder behövs, inte förnekelse
"- - Från majoritetssamhället eller från ”otrogna” tar dessa wannabeprelater (unga radikala i förorterna) ändå inga råd. De enda som kan argumentera med framgång mot de små kvinnoförtryckarna är den teologiska expertisen inom de muslimska församlingarna.Vad vi andra kan göra är för det första att erkänna problemet. Det gäller förstås främst de feministiska partierna till vänster och Feministiskt initiativ.
Förnekelselinjen, som Vänsterpartiet visat upp, är sämst av allt. Det är bara att bita ihop och erkänna att alla dessa liberala ledarskribenter förargligt nog haft rätt i sin vänsterkritik på det här området. - - -"
- - -Vad vi kan göra för det andra är att med solidaritet, publicitet och pengar, skattemedel eller privata, stödja imamen Abd al Haqq Kielan.
Han är ordförande i stora moskén i Eskilstuna och har startat ett projekt för att med väl insatta kolleger börja diskutera med ungdomar i riskzonen och på allvar upplysa om vad islam säger om terrorism och muslimernas ansvar i en sekulariserad stat. ”Ungdomar har massor med frågor. Om man inte besvarar dem riskerar ungdomarna att söka efter svar på internet i stället. Och där finns IS-rekryterarna”, säger han i DN 23 juli.
Projektet i Eskilstuna är bara i sin begynnelse men är pinsamt nog också unikt i Sverige. I övriga Västeuropa har man sedan länge slagit in på den här vägen och startat en mängd frivilligprojekt för att rädda ungdomar från dårfinksislam.- - -"
Och han skriver vidare:
"- - - Ett svar är pinsamt nog att vänstern sysslat med förnekelse av rädsla för att blandas ihop med SD. Det måste bli ett slut på det. För det handlar ju inte bara om att rädda livet på äventyrslystna unga virrpannor.
Det handlar om ett av de största hindren på väg mot integration, alltså en för nationen avgörande fråga.- - -"
Tack Guillou
Guillou skrev detta den 8 augusti, alltså innan jag började argumentera på exakt samma sätt. Jag visste då inte om hans artikel. Jag hamnade på Aftonbladet bara för några dagar sedan av en slump. Guillou är ju parias för många. Men ingen kan ta ifrån honom en skarp analytisk förmåga och modet att argumentera mot gängse uppfattningar, till och med mot vänstern, som han själv tillhör, om han inser att uppfattningarna är fel.
Jag tackar Guillou för denna artikel. Nu känner jag mig inte så ensam längre i min kamp för ett med mänskliga rättigheter och demokrati förenligt islam.
Aldrig fel med kunskap
I mitt tidigare inläggag såg jag inget fel i en attitydundersökning i förorterna om radikal islams utbredning. Svenska islamska rådets ordförande tyckte att det var "bedrövligt" och andra sa just att det underbygger rasism mot islam. Återigen vår rädsla för att kopplas ihop med SD eller för att bli kallade för islamofoba. Förslaget kom nämligen från SD. Men det SD säger behöver inte alltid vara fel. Rosor är rosor om än i sprucket krus (även om rosor är att ta i).
Det kan aldrig vara fel att vi skaffar oss kunskap om det som är fördolt för oss storsvenskar och som är så viktigt, att hindra förtrycket mot kvinnor i förorterna, inte minst mot muslimska kvinnor. Det är förunderligt att kvinnor alltid ska få stå tillbaka för vår rädsla att bli kallade rasister. Till och med feminister blundar, som Guillou påpekar. Jag vägrar att kalla mig feminist på grund av en del feministers kamp för ett könlöst samhälle, hen och liknande. Men jag viker inte en tum från kvinnors rätt, lika lite som jag viker från muslimers rätt att utöva sin religion här i landet.
Häromdagen läste jag att en attitydundersökning ska göras om romernas situation som tiggare. En del av dem utsätts för kriminella landsmän som tar deras pengar. Inga protester hördes. Var i ligger skillnaden att godkänna anskaffning av kunskap om en utsatt grupps förhållanden i ena fallet, men säga att det är fel i det andra? Kunskap om förtryck hos grupper som vi storsvenskar har lite insyn i kan aldrig var fel.
Det finns inget rätt islam, men de skriftlärda kan välja ett rätt
Av Guillous artikel (som jag inte återgett i sin helhet) kan man få intrycket att skriftlärda inom islam kan berätta för oss vilket islam som är det rätta. Om detta verkligen är Guillous uppfattning delar jag den inte. Både inom islam och kristendom finns skrifter, som kan selekteras ut och läggas till grund för en fundamentalistisk och våldsinriktad tro eller för en tolerant och fridsam tro. Dessutom kan samma text tolkas på båda sätten, om man vill. Allt handlar nämligen om vad man vill. Vill man ha fundamentalism eller tolerans, då fixar man det.
Tack Abd al Haqq Kielan
Samtidigt tycker jag att det är fegt av Guillou att inte kritisera de muslimska företrädarna i Sverige. De beter sig just så som Guillou (och jag) säger att man inte ska göra, blunda, vara passiva och driva fram skräck för islamofobi. Min kritik av dessa företrädare står kvar.
Däremot hyllar Guillou imamen Abd al Haqq Kielan i stora moskén i Eskilstuna, precis som jag gjort. Denne imam gör ett modigt och viktigt arbeta för integrationen mellan muslimer och svenskar. Tack Abd al Haqq Kielan.
Abd al Haqq Kielan må vara ensam i Sverige, men han har fränder. Det finns nämligen flera skriftlärda inom islam, som tolkar islams skrifter som väl förenlig med yttrandefrihet, med tolerans för andra religioner, med mänskliga rättigheter och demokrati. Nu har detta inlägg återigen blivit för långt. Jag kommer i onsdagens inlägg gå igenom vilka dessa skriftlärda är och hur de tolkar islam.
Hej Anders
SvaraRaderaatt tolka Islam som en religon är en stor uppgift då det vimlar med massor av olika tolkningar beroende på om hur staten ( i Iran,Irak, Qutar, Saudi mfl) är integrerade i religonen. I vissa arabiska länder är religon och politik mer integrerade än i andra stater vilket givetvis får olika förhållningsätt för tolkningen av Islam som regligon och detta leder till ett dilemma.Dessutom är de länder som anses vara muslimska också i olika grad påverkade av andra religioner som vissa lokala naturreligoner, Zorrism samt av Indiska religoner.
Hej Bob, som jag också skrivit i tidigare inlägg finns det inte en version av islam som är den rätta. För mig är den rätta versionen den som går att förena med mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet. Endast den kan fungera i vårt moderna samhälle. Idag (onsdag) lägger jag ut ett inlägg som visar på att islam kan förenas med vårt moderna samhälle. Det är flera shiitiska teologer som visar detta. Mycket intressant. Frågan är, kommer det att leda till konfrontation med sunnitiska varianter av islam?
SvaraRadera