torsdag 19 november 2015

Eftertankar

Idén med min blogg

    Jag har lagt alla mina påbörjade inlägg åt sidan på grund av Parishändelserna och flyktingfrågan. Min idé med denna blogg är inte att rycka ut när det hänt något och tala om vad jag tycker. Det finns alltför många som ideligen torgför sina åsikter om än det ena än det andra. Sällan är de underbyggda av forskning eller av djupare analyser.

   Min idé är att tänka efter, analysera och söka efter forskning som stöd. Ofta finns inte tillförlitlig forskning. Då gäller det för mig att göra egna analyser och tänka efter särskilt noga, innan jag lägger ut mina inlägg.

Oövervägda tankar

   Nu har jag brutit mot denna idé och lagt ut ett par inlägg grundade på mina omedelbara reaktioner. Jag har på ett tvetydigt sätt kritiserat islam för att ha vissa drag som lätt kan övergå i fundamentalism.
 
   Därför vill jag förtydliga vad jag menade. Låt oss ta en jämförelse med Röda arméfraktionen i Tyskland, Den var en sluten fundamentalistisk rörelse. Den verkade under sjuttiotalet, alltså under den tid då vänstern hade ett starkt fäste i mångas tankar. Man kan säga om den dåvarande vänstern att det fanns 1) en våldsam fraktion av fundamentalistisk art, 2) en radikal variant utan att förespråka våld och 3) en mer demokratisk variant.

Tanken om de lätta svaren lever

   Idag är alla radikala vänstertanker till stor del lagda på hyllan och de har inte samma internationella stöd som på 70-talet.

   Ändå lever tanken om det enkla och rena kvar, om en messias eller en lära som ska ta över och som ska bringa ordning i vår kaotiska värld. Mitt bland oss lever olika sekter som har enkla svar på de svåra frågorna och som talar om för oss hur vi ska leva våra liv. Ofta är de kristna. Grogrunden för att någon av dem ska ta över i våra samhällen är minimal. De är allt för splittrade och har inget internationell stöd. Även om Anders Breivik hade sympatisörer, var han trots allt ganska ensam.

Radikal islamism har idag internationellt stöd

   Radikala tankar bland våra muslimer i Sverige har internationellt stöd på samma sätt som vänstern hade i början av 1900-talet och ända in i 70-talet. Tankarna göds dessutom av diskriminering, utanförskap, fattigdom och isolering i våra förorter.
   I likhet med vänsterrörelserna på 70-talet finns det 1) fundamentalistiska och våldsamma idéer, 2) radikala idéer utan avsikter att ta till våld och 3) demokratiska varianter.  Ur den aspekten är det ingen skillnad mot 70-talet.
   Dock finns en viktig skillnad, och den är att utanförskapet, diskrimineringen, fattigdomen och isoleringen är mycket större idag än på 70-talet. Diskrimineringen gäller särskilt muslimer. De har blivit våra spöken där borta i invandrarförorterna.
   Samtidigt vill jag säga att även om radikala tankar får allt större fäste inom islam, så är det - vad jag förstår - ytterst få muslimer som ställer sig bakom Parisdåden och andra liknande dåd. De kan hänföras till punkt 1) ovan, till den slutna och våldsamma varianten av islam. Jag vill också förtydliga att det ideologiska kriget inte står mellan vår demokrati och islam. Det står mellan oss och ett radikalt islam, som är emot mänskliga rättigheter och tolerans och som vill bekämpa vår tolerans med våld. Men det nämnde jag redan i gårdagens inlägg. Det skadar aldrig att vara extra tydlig i känsliga frågor.

Sanning är inte alltid rätt

   I sin stigmatiserade isolering letar många muslimer efter messias och läran som kan frälsa dem. De söker sig till skrifterna och deras enkla svar.  De finner det i hadith, de otaliga berättelserna om Mohammeds och hans anhängares liv. Dessa berättelser hänvisade jag till genom Göndörs artikel. Det han skrev är nog sant i sak, berättelserna finns och fundamentalisterna i islam hänvisar till dem.

   Denna sanning är emellertid orättvis. Samma intoleranta nedteckningar finns i bibeln, särskit i gamla testamentet, som vi faktiskt i grunden delar med Islam. Varje fundamentalistisk rörelse hänvisar till gamla sagor och berättelser. Nazismen hänvisade till det ariska blodet och andra folks underlägsenhet samt till andra historiska berättelser som rättfärdigade deras överlägsenhet.

   Jag borde nämnt detta i en kommentar till Göndörs artikel, men ibland missar man saker trots långa inlägg och särskit i snabbt hopskrivna inlägg.

   Som en imam sagt: vill muslimer anpassa sig till demokratin gör de det, vill de inte, gör de det inte. Låt oss försvara muslimer som inte gjort något ont, så att de kan behålla sin tro, men också få dem som har en radikal tro, att anamma demokrati, mänskliga rättigheter och tolerans. Det finns minst lika mycket grogrund för det, som för den radikala formen av islam. Frågan ligger inte i muslimernas händer. De ligger i våra och i våra responser på Parishändelserna.








4 kommentarer:

  1. Kommentar till dina bloggar om Islam och religon. Alla religoner är i grunden en form av människors kultur och livsåskådning. Problemet som jag ser det med Islam är den gammeltestamentliga utgångspunkten i dagens moderna samhälle. Den västerlänska kulturen utgår från speciellt två filosofiinriktningar, den analytiska och den fenomenolistiska den sistnämnda finns representerad i dagens Islam men knappast den analytiska.I den analytiska filosofin tar inget som det är, tex. att Allah är den den enda och "rätta" guden utan ser detta endast som tro/mystik och alltså inget vetande.

    SvaraRadera
  2. Bra Anders
    Det är bra att du tillåter dig att släpa fram dina reaktioner. Vi vet att bakom ligger ändå sans o balans. Jag har inte mycket att bidra med i sakfrågan men är tacksam för att du hjälper till o bringa klarhet.
    Med varma hälsningar från gran Canaria
    Rune

    SvaraRadera
  3. Till Rune. Tack för ditt svar. Frågor om mångfald, flyktingar och islam är hyperkänsliga, men samtidigt oerhört viktiga. I dagens inlägg om att "islamofobin växer" har jag fått skärpa analysen på grund av egen oklarhet och rädsla för att säga något som kan öka på islamofobin. Samtidigt måste vi kunna tala om den ökande radikaliseringen med islamföreträdarna. Vi behöver deras hjälp för att minska motsättningen mellan muslimer och icke-muslimer. Vi klarar det inte ensamma. Tyvärr är allt för många av de islamska företrädarna tysta. Låter skönt att vara på Gran Canaria.
    Här är det kallt, men Margaretha och jag sänder er ända varma hälsningar

    SvaraRadera
  4. Till Bob. Tack för din kommentar. I mångas fall är det väl ett problem för alla religioner i mer eller mindre grad att urkunder tas för sanna, trots att verkligheten kan visa på motsatsen. Varför islam tycks hänga fast vid sina urkunder mer än andra religioner just nu har jag inget svar på. Möjligtvis kan det vara så att under sent 1800-tal och under hela 1900-talet och ända fram till idag har främst England och USA roffat åt sig av arabernas naturresursers och delat upp landområden efter egna behov, Det har fått konsekvenser för olika etniska grupper. Som hos alla förtryckta grupper har det gett upphov till motstånd. Religionen har blivit ett kitt och ett sätt att ta avstånd från förtryckarna. Ju mer den skiljer sig från förtryckarna desto större blir protesterna. Samtidigt har detta blivit en fälla för dem själva. Muslimerna låser fast sig vid gamla föreställningar och anpassar sig inte till utvecklingen. Vi i väst har gjort dem fattiga och de har låst fast sig själva i sin protest mot oss. Var det inte på 1100- och 1200-talet som de var mer öppna. Då gick det bra för islam. De hade framstående vetenskapsmän. De studerade de gamla grekerna och genom islam återupptäckt vi den grekiska kunskapen. Idag är muslimerna förtryckta i förorterna och där växer islamismen av samma grunder. Jag tror att detta kan vara en del av förklaringen till varför muslimer till viss del är mer gammaltestamentliga.

    SvaraRadera