lördag 14 april 2012

Friskolereformen

Om att Hans Bergströms statistik får stå oemotsagd

Den sjunkande kunskapsnivån
För någon vecka sedan svarade Henrik Svensson på Hans Bergströms artikel på Debatt från den 24 mars i vilken Bergström hävdat att det var vänsterreformerna från 1968 och åren närmast framöver som orsakat den sjunkande kunskapsnivån i skolorna – inte privatiseringarna.
     Henrik Svensson håller med Hans Bergström om att vänsterreformerna mycket väl kan ha bidragit till den försämrade kunskapsnivån. Det gör jag också. Se mitt inlägg av den 30 mars, "Fakta kan vara sanna men irrelevanta".
     Men sedan glömmer Hans Bergström de negativa effekter som skolreformerna under 90-talet haft, skriver Henrik Svensson. Även om detta är jag överens med Svensson. Vad jag förstår av bland annat PISA-undersökningarna så har kunskapsnivån hos svenska elever sjunkit påtagligt de senaste 20 åren, alltså efter att friskolereformen genomfördes. Svensson argument får tala också för mig, även om jag skulle vilja lägga till en del andra argument.

Friskolereformen och den ökade segregationen
     Hans Bergström hävdade också i sin artikel att friskolereformen inte bidragit till ökad segregering mellan skolor. Han kallar det för socioekonomisk elevsammansättning. Till sin hjälp tar Bergström internationell statistik och visar med hjälp av denna att av 44 länder har Sverige den minsta skillnaden mellan skolor vad gäller socioekonomisk elevsammansättning.
     Det är emellertid fullkomligt irrelevant att jämföra skillnaden mellan olika länder vid en given tidpunkt när frågan gäller vad som skett i ett land över tid.
     Svensson säger inget om Bergströms frapperande statistik, men hävdar ändå att friskolereformen bidragit till segregationen. Även här delar jag Svensson inställning. Friskolerformen har med stor sannolikhet bidragit till ökad segregering mellan skolor (se mitt tidigare inlägg).
     Strikta bevis har jag inte och Svensson lägger heller inte fram några, men om jag lägger samman allt jag läst, all statistik jag tagit del av samt använder förnuftet kan jag inte komma fram till annat än att en reform som bygger på att man ska välja mellan olika tillhörigheter i skolvärlden också leder till olika tillhörigheter. Det är ju själva idén med friskolereformen, allt annat vore ett misslyckande. Att den sedan innebär och leder till ökad valfrihet är en annan sak.
     Hade Svensson avslöjat Bergströms antagligen sanna, men fullkomligt irrelevanta statistik, hade hans argumentation stärkts än mer. Tyvärr gjorde han det inte, varför Bergströms statistik får stå oemotsagd.


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera