torsdag 3 augusti 2023

Musikskolan

 Jag har för närvarande inte tid att skriva på min blogg, och det trots att jag blir upprörd varje dag av det onda och okunniga som händer i vårt samhälle. Men nu måste jag skriva efter att ha hört på Rapport. Regeringen tänker ta bort det statliga bidraget till kommunernas kultur- och musikskolor. Vad motivet är förstår jag inte, men antagligen är det för lite knätofsar i kulturen. Oavsett skäl, så har man inte begripet vad kulturskolan innebär och särskilt vad gäller ungdomarnas möjligheter att få öva på instrument och få sjunga. Sverige säljer mest musik i världen per capita, och den drar in miljarder till statskassan och samhället. Vår export av musik ligger på tredje plats i världen efter USA och England, trots vår lilla befolkning. Musiken behöver inga insatsvaror Den drar in pengar direkt, mer än flera av våra storföretag tillsammans. Nog för att vi kan minska på vissa bidrag, absolut. Men är det något vi inte ska minska på är det bidragen till kulturskolorna.Det är idiotiskt och bottnar i en fruktansvärd okunskap. Konstigt att detta ekonomiska faktum inte nämndes i Rapportsändningen. Det betyder att okunskapen är stor även inom journalistkåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar