lördag 27 maj 2023

Tänk att få medhåll så snabbt

    I mitt senaste inlägg den 25 maj skrev jag att vi är i en klimatkris och att det behövs en politisk samling liknande den vi hade under 2:a världskriget för att klara krisen, att vi behöver vidta en massa olikartade åtgärder för att minska koldioxidutsläppen, att jordartsmetallerna inte räcker till all elektrifiering som politikerna säger sig lova m m. Vi ska leva precis som vi gjort hittills. Vi ska bara elektrifiera lite.
   Som brev på posten (som vi sa före privatiseringen) kom ett referat dagen efter i SvD om hur svårt läge vi befinner oss i, och det handlade just om elektrifieringen och användningen av jordartsmetaller som en dröm utan koppling till verkligheten.
   Referatet handlade om en bok som heter Norrsken - drömmen om den gröna industrin. Även han, författaren till boken, Arne Müller, frilansjournalist och författare, menar precis som jag att det behövs en övergripande planering för att klara krisen. Dessutom säger han att delar av näringslivets ägande måste sättas under demokratisk kontroll. Det kan jag faktiskt också tänka mig. För mig innebär det att företag inte ska kunna bedriva verksamheter som skadar klimatet och den övergripande planering som behövs. Detta alltså om vi är i mänsklighetens allvarligaste kris sedan dess gryning för drygt 200 000 år sedan. Och det är just vad vi är i enligt klimatforskarna.
   Reportern till reportaget om boken menar att detta kommer att reta gallfeber på liberala ledarskribenter och tankesmedjor. Det tror jag också. För enligt liberalismens principer är det varken staten eller något överstatligt organ som ska rädda oss från klimatkatastrofen. Det är den enskilda människan som ska rädda oss genom att i sina val av konsumtion vara klimatsmart.
Halleluja!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar