Det känns tragiskt att jag tvingas till ett sådant val när klimatet skenar och jag har dåligt samvete för det.
I USA har man inte dåligt samvete. Stora SUV-ar växer på marknaden så det knakar, medan mindre bränslekrävande bilar backar sin försäljning. Även SUV-ar med eldrift växer. Sedan när Trump får igenom sitt stöd för fossil energi kan vi se SUV-ar med fossilt bränsle växa än mer.
Elbil är lyx
Jag var i Täby centrum för några år sedan och såg den då nyutkomna Teslan, en eldriven bil. Den var fantastisk. Den hade all utrustning man kunde tänka sig och den kunde köra 50 mil utan laddning. Jag var på vippen att fråga om den hade utfällbara vingar och kunde flyga, så väl utrustad var den. En drömbil helt enkelt och en miljöbil av högsta klass. Det var bara det här med priset – en miljon kronor. Men det skulle komma en "folkbil" sa den unge försäljaren. Den skulle kunna köra 30 mil utan laddning och den hade samma lyxiga utrustning. Jag frågade om det inte skulle ha varit bättre att dra ner på lyxen och sänka priset, ty det var drygt 600 000 kronor."Nej, sa den unge försäljaren, det här är ingen vanlig skitbil. Skulle vi ta bort lyxen, skulle vi smutsa ner vårt rykte." När jag sedan sa att jag var av annan mening, sa den unge mannen och lyfte handen för att klappa mig på huvudet, men den slutade på axel: "jag är av en motsatt mening förstår du."
Kanske är denna idé rätt ur ett marknadsperspektiv. Först bygga upp varumärket med lyx och högt pris och sedan komma med en budgetvariant.
Till min glädje läser jag nu att Chevrolet satsar på en elbil som ska kunna köra 40 mil och den ska bli prisvärd, ca 270 000 kronor. Nästa år kommer den till Europa.
Kanske kan jag snart köpa en elbil till rimligt pris. Jag funderar på att sälja den nuvarande fossildrivna bilen och leasa bil så länge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar