onsdag 28 oktober 2015

Timbro motbevisas


Kamrateffekten har betydelse

   Kul att samma argument som jag anförde i mitt inlägg om Timbro kom ut samtidigt i DN den 21:a oktober. (Artikeln hann jag inte läsa, innan jag lade ut mitt eget inlägg.)

   Själv hade jag ingen kunskap om de svenska undersökningarna av kamrateffekten. Men författarna till artikeln den 21 oktober hade det. De säger att de svenska undersökningarna visar på en tydlig kamrateffekt. Ändå förkastade Timbro alla svenska undersökningar, som varande för knappa eller metodiskt felaktiga.

 Så här skriver artikelförfattarna i sammanfattning:
Kamrateffekterna hänger därmed ihop med den ökande skolsegregationen som blivit en följd av det fria valet och skolans marknadsutsättning. Skolintresserade och välmotiverade elever med höga betyg och välutbildade föräldrar samlas på vissa skolor, medan andra skolor får en motsatt utveckling. Konkurrensen skapar vinnare och förlorare både bland elever och bland skolor. Den ökade skolsegregationen är en av huvudanledningarna till de fallande elevresultat vi kan se i dagens skola.

   Ändå skrev Timbro att det inte är klarlagt att det fria skolvalet leder till en ökad skolsegregation. Ett mycket märkligt påstående, eftersom både internationell och nationell forskning tydligt har visat på detta samband.
   Timbro är oroad över att de privata skolföretagens framtid är osäker. Den branschen har vuxit mycket kraftig. De privata företagen inom skola och barnomsorg omsatte cirka 28 miljarder förra året, enligt Dagens Samhälle. Och de stora vinster som denna bransch genererar är ifrågasatta i dag. Det är skälet till att Timbro kastar in förvanskade fakta, förvirrade påståenden och annat grus i skoldebatten. De har bara ett syfte, kan de inte vinna debatten i sak kan de istället försöka villa bort korten och sprida osäkerhet bland dem som inte är insatta i skolforskningen.


Samma slutsats som jag kommit till

   Författarna till artikeln har kommit till samma slutsats som jag gjort. De hänvisar bland annat till svenska undersökningar, som i sammanhanget är de mest relevanta (vilket jag också skrev i mitt inlägg). Timbro skrev också att det fria skolvalet inte inneburit någon segregation, och finns det sådan, har den i alla fall ingen betydelse för skolresultaten. Någon undersökning kunde de inte hänvisa till. Ett märkligt påstående tycker författarna i sin artikel. Så tyckte jag också.

   Det är för visso sant att ifrågavarande artikel är en partsinlaga, liksom Timbros artikel är det. I mitt inägg försökte jag emellertid så neutralt som möjligt sätta orsakerna till skolans förfall i relation till vetenskapliga krav, så gott detta låter sig göras i svåra samhällsfrågor. 
  

David Brooks

   I dagens DN (28 oktober) skriver David Brooks att ett experiment tydligt visade på positiva effekter av en integrerad, lokal miljö för fattiga människor. Några familjer fick flytta in i ett medelklassområde. De första åren märktes inga skillnader. Men sedan kom förändringen. De fattiga började tjäna mer än de gjort tidigare. Kvinnorna gifte sig i större utsträckning och barnen växte upp med två föräldrar (vilket är bättre i ett samhälle som stigmatiserar ensamma föräldrar). 

   Brooks artikel handlar inte direkt om kamrateffekten och inte om betygen heller för den delen. Rent strikt skulle den därför kunna avfärdas. Men som jag skrev i mitt inlägg är kamrateffekten som enskild företeelse ganska ointressant. Det är den samlade, lokala miljön som är intressant. Det amerikanska experimentet tillsammans med otalet andra undersökningar visar tydligt att lokala kulturer har stor betydelse för människor, vilket knappast behöver fastställas vetenskapligt. Utom för Timbro förstås. 

   Det är därför inte orimligt att anta att även en kamrateffekt, som en del i en samlad, lokal miljö, har betydelse för barnen skolresultat. Det visade också de svenska undersökningarna. Timbro förkastade dem emellertid därför att de visade på fel resultat. 


Integration avgörande

   Som jag hävdat tidigare i min blogg, om igen och om igen, är en massiv och nationell satsning på verklig integration avgörande för att vi ska minska motsättningarna i vårt mångkulturella samhälle och för att vi ska få ett rättvisare samhälle för etniska svenskar, såväl som för flyktingar och andra nyanlända. 

   Det är märklig att dessa självklara fakta måste bevisas gång på gång. Egoistiska  särintressen försöker hela tiden bevisa motsatsen med krystade och förvridna fakta. Eller hur Timbro?

Författarna till artikeln är:
Sten Svensson, skolutredare Katalys
Daniel Suhonen, chef Katalys
Mats Wingborg, fristående utredare
Jan-Åke Fält, Nätverket för en likvärdig skola
Bo Karlsson, Nätverket för en likvärdig skola
Helena Weiss Larsson, Nätverket för en likvärdig skola
Mats Norrstad, Nätverket för en likvärdig skola



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar