Att tänka rätt är stort
Vi är snabba att uttala oss om sakers tillstånd i samhället och vad som orsakar dem. Ingen glömd ingen nämnd, inte minst mig själv. Vi faller lätt offer för våra känslor, fördomar, värderingar och vad vi hör sägas av en och annan auktoritet.Vid ingången till Uppsala universitet kan vi läsa: "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större."
Många säger att det där är fel. Det borde heta: "Att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större." För vem ska avgöra vad som är rätt? Ska staten göra det eller någon annan?
I den över-liberaliserade värld vi idag lever i behöver vi inte uppmana människor att tänka fritt. Det tänks och tycks i de mest bisarra banor och fram kommer de mest absurda slutsatser. SDs tänkande är till exempel ett fritt tänkande, men särskilt stort tycker jag inte att det är. Större är faktiskt att tänka rätt utifrån ett humanistiskt perspektiv.
Svårt att tänka rätt i samhällsfrågor
Konsekvenserna blir visserligen negativ särbehandling av minoriteter, som flyktingar och muslimer. Men det får man ta, för man har ju tänkt rätt.
Vill man ha ett nyliberalt samhälle där det är fritt att ta för sig, ja då måste statens reglerande hand bort. Då tänker man rätt, när man säger att de fattigas lägstlöner inte ska regleras, att de rika måste få vara ifred med sina pengar. Låga lägstlöner och stora bonusar för de rika sägs betyda mycket för vår välfärd.
Konsekvenserna blir ett låt-gå-samhälle med ökade klyftor, segregering, utanförskap och även organiserad brottslighet. Det får man ta, för man har ju tänkt rätt.
Vill man ha ett starkt socialiserat samhälle, ja då tänker man rätt när staten tillåts reglera människors liv. Konsekvenserna blir passivitet hos människor. Men det får man ta, för man har ju tänkt rätt.
Grundsatserna i mitt värdesystem
Inget värdesystem och dess grundsatser kan sägas vara mer rätt än ett annat. Vi kan tycka det förstås, men något objektivt rättesnöre finns inte.
Men det är viktigt att vara klar över vilket värdesystem man själv har. Är man klar över det kommer nästa steg och det är att i varje enskilt ställningstagande tänka efter om det stödjer eller inte stödjer ens grundsatser. Och lika viktigt är då att luta sig mot vetenskap och beprövad erfarenhet.
För min del är mina grundsatserna följande:
1. Frihet för så många människor som möjligt.
Det innebär att lag inte ska hindra människor att leva och verka i frihet, såvida det inte i enskilda fall finns särskilda krav för sådan lag. Det kan t ex vara att det allmänna skadas, att andra människor skadas eller att andra näringar skadas.
Det innebär således att starka (läs oerhört rika) människor inte får ta för sig på ett sätt som ger ovan nämnda skador. Det innebär också att starka grupper i samhället inte får begränsa andras frihet.
2. Trygghet och utvecklingsmöjligheter för så många människor som möjligt.
Det innebär så lika individuella utvecklingsmöjligheter för så många människor som möjligt, oavsett etnicitet, ålder, sjukdomar och kön.
Det innebär så små inkomst- och förmögenhetsskillnader som möjligt mellan människor, utan att drivkrafter och ekonomi skadas påtagligt.
3. Ett självständigt och opartiskt rättssystem, inklusive polisväsende och annan myndighetsutövning.
Statens utövning av makt måste bygga på demokratiskt stiftade lagar. Det innebär någon form av demokratiskt system i botten, men också hänsyn till minoriteter.
4. Yttrandefrihet, fria media och organisationsrätt.
Yttrandefrihet tillsammans med rätten att bilda opinioner är en av de viktigaste demokratiska institutionerna.
Ovanstående punkter ställer väl så gott som alla upp på, i alla fall med vackert munväder. De är självklara för oss i Sverige och finns med i våra grundlagar, även om formuleringarna är annorlunda.
Givetvis kommer det alltid till avvägningar mellan ovanstående teser å ena sidan och allmänningen, andra näringar och människors enskilda intressen å den andra. Och det är alltid svåra avvägningar. Men de finns där och de har substans.
Ändå går politiker emot dem nästan dagligen i sin iver att stifta lagar som stämmer mer med deras ideologi, än med ovan angivna grundsatser. Även enskilda människor gör det. Det sker naturligtvis inte i ond avsikt eller ens medvetet. De flesta är i någon slags god tro, förförda av sin egen ideologi, sina värderingar och känslor.
Det var detta fenomen som fick mig att starta denna blogg. Jag ville visa hur lurade vi blir av de vackra orden om valfrihet, globalisering, mångfald, arbetslinjen och så vidare. De är faktiskt inte till för oss utan för de starka i samhället.
Man kan säga att ovanstående punkter, 1-4, stämmer väl med en låt-gå-stat.
Enligt min mening behövs det därför ett par tillägg en punkt 5, 6 och 7:
5. Integration
I ett låt-gå-samhälle ökar klyftorna automatiskt mellan människor. Rika bor för sig, fattiga för sig. Etniska svenskar för sig, invandrare för sig. Främlingsskap ökar och tillit minskar. De ekonomiska klyftorna ökar. Det har vi sett bevis på i hela västvärlden, sedan Reagen och Thatcher släppte "the bull free". Piketty har noga visat hur en oreglerad kapitalism ökar klyftorna i sitt mastodontverk: "Kapitalet i det 21 århundradet".
Därför behöver vi en aktiv integration mellan olika grupper i samhället, även mellan fattiga och rika, vilket betyder minskade inkomstklyftor.
6. Skydd för miljö, natur och djur.
Vår överlägsenhet som människor gentemot natur och djur ställer - enligt min mening - krav på oss. För det första måste vi skydda naturen. Det är faktiskt den vi lever av. Vi bör så långt det är möjligt bevara våra ekosystem, inte bara för egen skull utan också för dess egen skull. Dessutom vet vi inte vad konsekvenserna blir, när vi ingriper i naturen med full kraft. För det andra bör vi skydda såväl vilda som tama djur. De har rätt att som arter få slippa utrotning.Vi får heller inte hindra deras naturliga levnadssätt. Det innebär att vi inte ska förstöra deras habitat, alltså levnadsbetingelser. Vi får inte plåga tama djur med trånga utrymmen eller på annat sätt. Även de ska kunna leva ut sina naturlig beteenden. Ju högre art, desto viktigare är dessa principer.
Naturligtvis måste även här avvägningar göras.
7. En öppen stat som verkar för punkterna 1-4 ovan
Det måste finnas en stat som arbetar för ovanstående principer. Den ska vara öppen. Med det menar jag att offentlighetsprincipen, alltså insynen i beslutsgrunder med mera är oerhört viktig. Det gäller givetsvis även kommuner och landsting.
Det kan tyckas naivt att ställa upp ovanstående grundsatser på grund av att det alltid kommer till avvägningar. Men den som inte är klar över sitt eget värdesystem och dess ingående grundsatser kommer att irra runt i politiskt hänseende utan mål och mening, bara prat och ideologi.
När jag skärskådar politiken i denna blogg har jag dessa grundsatser för ögonen. Jag lutar mig samtidigt mot vetenskap och så kallade beprövad erfarenhet, så långt det är möjligt.
Det kan sägas vara min ideologi och som sådan har den alltid begränsningar och undantag. Och det är viktigt att förstå att varje trossystem har sådana gränser och undantag. I annat fall har man förfallit till fundamentalism och det leder alltid till absurda slutsater.
Du som läser detta, vad är dina grundsatser? Och om du är klar över dem, lutar du dig då på vetenskap och beprövad erfarenhet, när du tar ställning i en enskild fråga? Stödjer ditt ställningstagande dina grundteser eller inte? Eller låter du rädslor, känslor och ideologi ta överhanden eller kanske ännu värre, låter du dina enskilda intressen gå före det samhälle du säger dig vilja ha?
Hej Anders
SvaraRaderadetta har vi haft diskussioner om tidigare, i denna artikel har du strukturerat din uppfattning med argument ( 7 st) för att tänka rätt är större än fritt.Du följer en logisk och följdriktig argumentation för vilka de som anser att tänka rätt är större följer. Men om vi vänder på det hela, Att tänka rätt är stort att tänka fritt är större är inte det också en logisk och följdriktig argumentation? Du tar upp yttrandefrihet som en punkt i argumentationen så vad är rätt yttrandefrihet? är det att tänka rätt...
Tänkte Aristippos, Epikuros,Plutachos med flera inte rätt då deras tänkande i mångt och mycket ignorerades samt Bruno Giordano som bändes på bål för ett fritt tänkande eller för den del Spinoza som blev helt utesluten från samhället. Risken med "rätt tänkande" är enligt mig att det lätt kan spåra ur till dogmatik
Visst har du rätt i att det "Rätta tänkandet" lätt leder till dogmatism. Därför måst vi försvara rätten till fritt tänkande. Det är en av demokratins stöttepelare, kanske den viktigaste till och med. Utan yttrandefrihet och fria media kunde vi lika gärna skrota demokratin. I allt för många länder är rätten att tänka fritt och att yttra det man tycker starkt begränsad.
SvaraRaderaÄndå måste man någon gång sätta ner foten och försöka orientera sig. Annars blir allt tänkande och alla åsikter lika rätta. I grunden finns inget rätt tänkande. Man måste ju utgå från något som man håller högt. För min del är det de punkter jag nämnde i artikeln. För mig är det rätta tänkandet att följa de grundsatser som mitt värderingssystem innehåller. Jag antar också att andra människor har något liknande värderingssystem eller rent av ett motsatt. För mig är rätt tänkande att skärskåda mina egna argument i förhållande till mina grundsatser. Leder de rätt eller leder de fel?
Sammanfattningsvis kan rätt tänkande i min mening ovan aldrig bli rätt utan fritt tänkande. Fritt tänkande är en nödvändighet. Å andra sidan kan fritt tänkande utan någon form av rättesnöre inte leda någon vart. Det irrar utan mål och mening, som Karin Boye skulle ha uttryckt det. Kanske är felat att säga att det ena, fritt tänkande eller rätt tänkande, är större än det andra. För mig är de olösligt förbundna med varandra. De fungerar inte utan varandra. Det är egentligen kärnan i mitt inlägg. Jag tycker att det är meningslöst att gradera dessa storheter.
Visst tänkte jag på dig när jag skrev inlägget. Kul att du kommenterade det. För att förbättra ens tänkande behöver man någon som kritiskt och sakligt kan granska det. Annars tror man att man alltid "tänker rätt".
Hej igen Bob, de sju punkterna i mitt inlägg är inga argument för att tänka rätt är större än att tänka fritt. De är bara en utgångspunkt för mitt eget tänkande. Om jag påstår att ett politiskt beslut är fel, då menar jag att det missgynnar en av mina 7 grundsatser. Det är mitt och endast mitt perspektiv. Det politiska beslutet kan vara rätt och helt logiskt för en annan person. Denne kan t ex tycka att vi inte ska ha ekonomisk trygghet för fattiga, utan att var och en får klara sig själv, så som Republikanerna tycker i USA. Och det får de gärna tycka för mig, ty tyckandet är fritt och, som jag skrev, en av stöttepelarna i demokratin. Men någon stans måste man för egen del sätta ner foten och säga: det är fel och det är rätt.
SvaraRaderaJag vill inte gradera det fria mot det rätta tänkandet. Det vore som att svara på frågan: vad är viktigast för att en bil ska kunna köra, bensinen eller motorn? Dock kan jag hålla med dig om att för dem som bor i diktaturer är det fria tänkandet (och med det rätten att uttrycka det offentligt) större än att tänka rätt så som diktatorn vill att man ska tänka.. Även hos oss är tänkandet (läs yttranderätten) begränsat. Vi får inte hetsa mot folkgrupper och det tycker jag är rätt utifrån mitt perspektiv. SD kan tycka annorlunda. Det är lika fritt och rätt som något annat.
Förutsätter man att endast ett visst tänkande är det enda rätta för alla, ja då blir det som du säger: "att tänka fritt är större än att tänka rätt". Men i Sverige har vi inga sådana begränsningar och det var egentlige ur svensk synvinkel jag skrev mitt inlägg.
Kanske är det som att jämföra äpplen och päron. Ur ett allmänt och politiskt perspektiv är det större att få tänka fritt, men ur ett personligt perspektiv är det större att tänka rätt. Tja, nu har jag tömt hjärnan på problemet.
Hur har ni det? Kan vi skypa i morgon. Helst på kvällen. Jag är på Högmarsö och ska sprida ut jord och så gräs under dagen.
Hej igen Bob, jag har tydligen inte klarat ut tänkandet kring: "att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större". Om vi börjar med ämnen som kemi och fysik, så finns det det där ett slags" rätt" i vetenskaplig mening. Experiment som gett nobelpris har lett fram till ett "rätt" efter mycket fritt tänkande. Andra forskare har prövat ifrågavarande tes efter vetenskapligt kontrollerade former och fått fram samma resultat.Visserligen kan detta rätta tänkande revideras eller snarare utvecklas. Newtons gravitationslag har ju utvecklats av Einstein. Här måste det väl ändå sägas vara större att i slutändan tänka rätt efter fritt tänkande än att bara tänka fritt utan resultat.
SvaraRaderaMen jag antar att varken dun eller jag egentligen har syftat på sådant som faktiskt har ett facit ur vetenskaplig synvinkel. Vi har väl båda syftat på samhällsfrågor av politisk art. Då finns det ju inget facit och ej eller något rätt tänkande. Och detta nämnde jag tydligt i mitt inlägg. Endast det egna uttänkta, rätta förhållandet är rätt för en själv. Något objektivt rätt finns alltså inte. Men då uppstår följande logiska sats (axiom): 1 > 0 eller med ord: Tänka fritt är större än att tänka sig fram till ett icke existerande "rätt". Satsen blir meningslös eller snarare en meningslös självklarhet.. Å andra sidan, finns det något objektivt rätt över huvud taget, måste det väl ändå vara större att tänka rätt än att fortsätta att bara tänka fritt.
Det var så jag tänkte när jag i mitt inlägg kom fram till slutsatsen att det inte finns något rätt (i politiskt hänseende), utan var och en måste själv klara ut vilka ens grundsatser är och sedan analysera sina enskilda ställningstaganden i förhållandes till dessa grundsatser. "Har jag tänkt rätt, leder detta ställningstagande till stöd för mina grundsatser eller inte?" De flesta människor och politiker gör inte en sådan analys. De styrs av slentrian eller av en överordnad ideologi som av bara farten styr dem i fel riktning (alltså i förhållande till sina egna grundsatser). Eller så styrs de av ointresse, intellektuell lathet eller kanske av förljugenhet. Idag kommer jag med ett nytt inlägg om vetenskapliga krav för att tänka rätt i förhållande till egna grundsatser.
Hej igen
SvaraRaderavi har lite olika perspektiv på frågan vad är fritt respektive rätt, du ser det hela ur ett samhällspolitiskt perspektiv, jag ser det ur ett bakomliggande idéhistoriskt perspektiv
När Thomas Thorilds i slutet på 1700-talet formulerade det som sedan dök upp under portalen till aulan på Uppsala Universitet, så var det under brytningen mellan idealismen och realismen under 1800 tal-mitten 1900 tal som denna fråga var aktuell.Uppsala universitet (liksom de flesta universitet) var då mest inriktade på den teologiska fakulteten som "sanningssägare" för samhället i stort, dock efter Knut Wicksäll och framför allt Ingemar Hedenius blev vad som är rätt respektive fritt kraftigt ifrågasatt.Fritt kan för den skull inte tolkas hur som helst (anarkism) utan under sunt förnuft och ansvar
Hej igen Bob.
SvaraRaderaIntressant. Ur ett idéhistoriskt perspektiv blir det helt annorlunda. Då blir det viktigare att tillåtas tänka fritt, än att tänka rätt enligt maktens föreskrifter. Man kan även lägga till att för de stater som fortfarande dikterar vad som är rätt, så är det fria tänkandet viktigare än att tänka rätt.
Detta perspektiv hade jag inte som du noterat. Inlägget skrev jag för att själv reda ut vilka mina grundsatser är i fråga om samhället. Och jag menar att alla bör tänka igenom sina egna grundsatser och försöka klara ut i vilken grad de uppnår dessa, när de tar ställning till olika saker. Alltså huruvida de tänker rätt i förhållande till sina grundsatser.